1 عدد در انبار
1 عدد در انبار
دنده پینیون در گیربکس پراید، نقطه شروع انتقال نیرو از میللنگ به سیستم دنده است. این قطعه در تماس مستقیم با چرخ دنده اولیه (دنده اول و دوم) قرار دارد و نقش آن در توزیع نیرو، تقسیم گشتاور و هماهنگی بین اجزای داخلی گیربکس کاملاً حیاتی است. در صورتی که این دنده دچار هرگونه ساییدگی، تاببرداشتن یا لبپر شدن شود، عملکرد کل گیربکس دچار اختلال شده و ممکن است تعویض دندهها به سختی انجام شود یا همراه با صدای زوزه باشد.با توجه به این اهمیت، استفاده از دنده پینیون غیراستاندارد یا آسیبدیده میتواند عواقب جدی برای موتور و مجموعه گیربکس داشته باشد. در شرایطی که فشار اولیه گشتاور به گیربکس بالا باشد (مانند حرکت ناگهانی یا استارت در سربالایی) فشار وارد بر این قطعه چندبرابر میشود و در صورت ضعف ساختاری، به شکست مکانیکی یا تخریب دندانهها منجر خواهد شد.
این دنده پینیون که در کشور کره تولید شده، با استفاده از تجهیزات پیشرفته تراشکاری، سختکاری القایی و کنترل کیفیت دقیق ساخته شده است. دندانههای آن دارای سختی یکنواخت و عمق نفوذ سختکاری مناسب هستند که باعث جلوگیری از خرد شدن در اثر شوک ناگهانی یا فشارهای طولانیمدت میشود.همچنین سطح تماس دندانهها با روش سنگزنی دقیق پرداخت شده که اصطکاک را کاهش داده و روانکاری دایمی بین دندانهها و چرخدنده مقابل را تسهیل میکند. این نوع دقت در ساخت، یکی از عواملی است که در قطعات اصلی تفاوت محسوسی با نمونههای متفرقه ایجاد میکند و باعث عمر طولانیتر و صدای کمتر در زمان درگیری میشود.
یکی از نخستین نشانههای خرابی در دنده پینیون، شنیدن صدای زوزه ثابت از گیربکس در تمامی دندههاست که با افزایش سرعت تشدید میشود. اگر این صدا با لرزش دستهدنده یا سختی تعویض همراه باشد، احتمال آسیبدیدگی پینیون بسیار زیاد است. این آسیب نهتنها بر خود قطعه اثر دارد، بلکه باعث تغییر الگوی تماس در دندههای دیگر شده و به سرعت فرسایش کلی گیربکس را افزایش میدهد.در شرایطی که گیربکس باز شده و نیاز به تعویض یکی از دندههای داخلی وجود دارد، بررسی و در صورت نیاز تعویض دنده پینیون اقدامی پیشگیرانه و هوشمندانه بهشمار میرود. چرا که عملکرد نامناسب این قطعه میتواند منجر به باز شدن دوباره گیربکس در فاصلهای کوتاه شود.
1 عدد در انبار
سوالات پرتکرار و مهم شما !!
هنوز بررسیای ثبت نشده است.